lördag 20 oktober 2007

Prinsesstårta vs äppelmuffins



Jag mötte syster i hallen med en rosa prinsesstårta i famnen. Jag tror bestämt att hon ska på kalas. Visst blev hennes tårta fin?

Själv har jag bakat muffins. Planen var att jag skulle baka Ninas nyttigare variant av Äppelmuffins med kanel och kardemumma. Brist på material i föräldrarnas skafferi gjorde att både det ena och det andra ändrades och byttes ut och slutligen så hamnade jag någonstans här istället:

Muffins
3 ägg
1 dl flytande honung
3 dl vetemjöl
1/2 dl fiberberikade havregryn
3 tsk bakpulver
2 1/2 dl rivna äpplen
2 ½ dl rivna morötter
0,75 dl kallpressad rapsolja
1 dl grovt hackade hasselnötter
1 1/2 tsk kardemumma
1 msk kanel
1 msk vaniljsocker

Blanda torra ingredienser och övriga ingredienser i varsin bunke. Rör därefter ut mjölblandningen i äggsmeten. Skeda upp muffinssmeten i muffinsformarna, smeten räcker till ungefär 16 små eller 8 stora formar. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter.

1 kommentar:

lumumma sa...

Wow, vilken prinsesstårta! :P