onsdag 3 oktober 2007

Traditioner är till för att hållas



När farmor och farfar var barnvakt åt mig och min syster när vi var små bjöds vi alltid på pickipicki när det var barnprogram framför teven. Skalade äpplen som delats i mindre bitar och som åts med tandpetare.
Dom senaste åren har jag infört pickipicki hemma hos oss. Pickipicki är det allra bästa mellanmålet och ett bra substitut för kvällssnask när man är sugen men egentligen inte vill snaska.

Pickipicki
1 äpple, allra helst ett svenskt
1 tandpetare
(kanel och kardemumma)

Skala äpplet om du vill, själv brukar jag låta bli. Dela äpplet i mindre bitar och lägg bitarna förslagsvis i favoritmuggen. Nu när jag gör pickipicki själv brukar jag pudra över kanel och stött kardemumma. Pickipicki kan bara ätas med tandpetare.

6 kommentarer:

lumumma sa...

Smart! Ska jag göra ngn kväll. Kombinationen kanel/kardemumma är oslagbar, och känns sött konstigt nog. Jag brukar käka banan doppad i kanel. :)

Anonym sa...

Åh, jag som älskar kanel och kardemumma! Pickipicki har jag inte testat innan, det är nog dags nu! :)

Nässelblom och choklad sa...

Vad roligt att du håller fast vid pickipicki. Av någon anledning blir äpplena så goda att äta i mindre bitar. Jag brukar gärna lägga fram äppelklyftor om det är film och snackskväll. Äppelklyftorna brukar vara populära, men jag har inte gjort på det "riktiga" sättet med tandpetare. Fin bild!

Frida sa...

hihi, så gulligt!

Anonym sa...

åh vilket gulligt barndomsminne att föra vidare! Själv åt mormor och jag dockpotatis med tandpetare, och direkt ur kastrullen med lite smör skulle det vara. Dockpotatis var de där pyttepyttesmå färskpotatisarna som det kan bli när man odlar själv.

Frida sa...

Bra tips!

Härlig blogg du har! Du är nu bokmärkt :)