söndag 5 augusti 2007

Vegetarisk lasagne

Det här är den godaste lasagnen jag vet. Perfekt som bjudmat en vardagskväll. Receptet är Johannas ursprungligen, vi brukar dock använda ett paket med färska lasagneplattor istället. Receptet räcker till två stora portioner och en matlåda som vi slåss om.

Vegetarisk lasagne

2 stora gula lökar, finhackade
2 stora morötter, grovt rivna
1 burk krossade tomater
1 vitlöksklyfta, pressad
1 grönsaksbuljongtärning
2 tsk vinäger (eller 1 dl rött vin)
3 msk socker (kan uteslutas, men säg inget till Johanna om det...)
salt, peppar, örtkryddor
12 lasagneplattor (eller ett paket färska plattor)
500 g keso
1-2 dl riven ost

Fräs löken i lite olivolja tills den är mjuk. Häll i morötterna och fräs lite till. I med tomater, vinäger, vitlök och kryddor, låt puttra i 10-15 min. Rör i keso (får inte koka). Varva plattorna med röran i en form. Strö över osten. Grädda i 225 grader i 30-40 minuter (15-30 med färska plattor). Häll på mjöl om det blir torrt.

När vi vill lyxa till det har vi mozzarellaost på lasagnen och åh så gott det är!

7 kommentarer:

Viktoria sa...

Lasagne är ju bara så bra! Jag brukar använda torra lasagneplattor, vilket min bror högljutt förkastade häromdagen. Han sa att konsistensen blir väldigt mycket bättre med färska - håller du med?

Tina sa...

Konsistensen, ja det är nog möjligt. Jag tycker att färska plattor är snäppet godare. Men det ska nog erkännas att det oftast är tiden som gör att det väger över till färska plattors fördel;)

Viktoria sa...

Tiden, ja den är ju också viktig. Förstås.

Frida sa...

jag hade i aubergine i min veggo-lasagne en gång, blev tokgott!

Tina sa...

det kan jag förstå, helt klart värt att provas:)

Maria - FashionFame sa...

oj det här måste jag skriva ner!

yanmaneee sa...

nmd
cheap jordans
kyrie irving shoes
air max 90
kyrie 6 shoes
yeezy shoes
yeezy boost 500
christian louboutin shoes
jordan shoes
golden goose