söndag 30 september 2007

Tagliatelle med skaldjur, fänkål och dill



Laga mat är bland det roligaste jag vet, ändå känns det som en stor lyx att få åka hem till föräldrarna när det är helg och bli bjuden på god mat. Ikväll lagade mamman en lite omgjord variant av ett recept ur Buffés septembernummer.

Tagliatelle med skaldjur, fänkål och dill, 4 personer
4 portioner färsk tagliatelle
1 purjolök
1 liten fänkål
1-2 msk olja
1 knippe dill
2 mogna avokado
1 dl grönsaksbuljong
300 gram räkor och kräftstjärtar
1 ask körsbärstomater
riven parmesan
salt, peppar

Koka tagliatelle enligt anvisning på förpackningen. Strimla purjolök och fänkål, stek dessa mjuka i oljan. Hacka dillen, dela avokadon i mindre bitar. Tillsätt dill och buljong till purjolök- och fänkålsblandningen och låt det bli varmt. Vänd ner tagliatelle, avokado, räkor, kräftstjärtar och körsbärstomater. Krydda, strö över riven parmesan och servera genast.

(I orginalreceptet är det vin istället för buljong, inga kräftstjärtar och 100 gram grovriven parmesan som vänds ner tillsammans med resten.)

Det här kommer jag laga igen, jättegod mat!

5 kommentarer:

lumumma sa...

Mums! Jag äter pasta alldeles för sällan - dags att ändra på.

Nässelblom och choklad sa...

Det här låter som en riktig festmåltid. Pasta och skaldjur passar verkligen ihop och fänkål är så gott! Nu har jag läst i kapp det jag missat när jag varit borta ett tag och lämnat lite kommentarer här och där.

Frida sa...

det där måste jag testa, jag äääälskar fänkål!

yanmaneee sa...

air max 97
yeezys
jordan shoes
nike huarache
kd 11
kd 10
goyard wallet
supreme clothing
kyrie 6
supreme clothing

wheneet sa...

p2v97m1l98 k1k92b4o59 y8z22g1x55 g5f57i0q04 b4j84z2i87 b2i91b5w00