torsdag 6 september 2007

Rödbetssoppa och dinkelpannkaka

I mitt hus äts det soppa och pannkaka på torsdagar. Det är en tradition vi kommer att fortsätta med, i alla fall så länge jag får bestämma. Det är kalasmat helt enkelt!

Ikväll åt vi rödbetssoppan som det fanns kvar av i frysen, grötbrödet jag bakade igår kväll och pannkakor med hemkokt hallonsylt och äppelmos med kanel.

Pannkakor med dinkelsikt, 4 portioner
6 dl mjölk
2,5 dl dinkelsikt
3 ägg
50 g smör
½ tsk salt

Smält smöret. Vispa ihop hälften av smöret tillsammans med resten av ingredienserna. Andra hälften av smöret brukar jag använda om det skulle behövas smör i pannan emellanåt. Stek pannkakorna.



Grötbrödet, 16-18 bröd
(Det här är en variant på mitt morotsbröd, fast utan morötter)
½ paket jäst
2 dl fingervarmt vatten
2 portioner kall havregrynsgröt
1 tsk salt
mjölet som bor i skafferiet för tillfället, idag dinkelsikt

Rör ut jästen i vattnet. (När jag är på mitt allra bästa humör brukar jag mata jästen med lite honung) Blanda i gröt och salt, tillsätt mjöl och arbeta degen tills den släpper bunken. Låt jäsa en timme under bakduk. Dela degen i ungefär 16-20 bitar. Knåda till bollar och platta ut dom på plåten, det blir två plåtar. Strö över solroskärnor (rikligt, gärna mycket vid sidan om bröden också, hoppsan, utan att du vet hur det gick till så har du fantastiskt goda rostade solroskärnor till kvällssnacks!). När solroskärnorna är slut brukar jag strö över lite flingsalt istllet, gott det med. Grädda i ungefär 200 grader i ungefär 20-25 minuter.

Inga kommentarer: